3x waarom hoger in zoekresultaten komen een kunst is

Wanneer je een bedrijf hebt, is vindbaarheid enorm belangrijk. Immers, als niemand weet dat je bestaat neemt ook niemand producten of diensten bij je af. Misschien heb je inmiddels zelf al gemerkt dat hoger in Google komen geen koud kunstje is. Vooral wanneer je in een branche werkt met veel concurrentie zoals het geval is bi verhuisservices, is het lastig om hoger te komen omdat vaak dezelfde soort content geplaats wordt. In dit artikel lichten we 3 redenen toe over waarom online marketing een hele kunst is. 

Meer, nutteloze content

Zoals eerdergenoemd is er in bijvoorbeeld de verhuisbranche veel concurrentie. Dat komt omdat dit lokale diensten betreft. Het is lastig om dan vernieuwende content te plaatsen en ook zeker niet (altijd) nodig. Vaak wordt wel gedacht dat; hoe meer content, hoe beter. Wat er dan echter gebeurt is dat er nutteloze content wordt toegevoegd aan de website, terwijl dat juist de gebruikerservaring negatief beïnvloedt. Hoger in Google komen, doe je door je gebruikerservaring juist te verbeteren. Zorg er dus voor dat je bijvoorbeeld alle META-informatie invult en de alt-teksten bij je afbeeldingen relevant maakt. Dat versterkt het gebruikersgemak.

Verkeerde zoekwoorden

Het gebeurt veel dat er op de meest voor de hand liggende zoekwoorden wordt geoptimaliseerd of geadverteerd. Let echter wel goed op, want dit is niet altijd de beste manier. Het kan namelijk zijn dat er zo veel concurrentie op een zoekwoord zit, zoals bijvoorbeeld: iPhone, dat online adverteren eigenlijk geen zin heeft. Grote spelers in deze branche zoals Apple zelf of grote telecommaatschappijen, hebben zo’n grote autoriteit dat je bijna nooit bovenaan in Google komt te staan. Probeer dan op wat specifiekere of ‘long-tail zoekwoorden’ te adverteren en optimaliseren. 

Schrijven voor de zoekmachine

Het is ontzettend moeilijk om de balans te vinden tussen schrijven voor de zoekmachine en schrijven voor de klant. Door het gebruik van de juiste zoekwoorden in titels en tussenkoppen, het plaatsen van linkjes, etc. optimaliseer je voor de zoekmachine. Wat je echter niet moet vergeten is dat je uiteindelijk de klant moet overhalen om een aankoop te doen op jouw website. Schrijf dus zeker gericht op je klanten en niet te statisch zodat je alleen hoger komt in Google. Wanneer je namelijk geen fijne website hebt, zullen klanten alsnog geen aankoop doen. 

Hoe kom je dan wel hoger in Google?

Na het lezen van deze tekst weet je misschien niet meer waar je het zoeken moet, en dat is ook niet zo raar. Het is erg lastig om naast je gewone werkzaamheden, je website te optimaliseren en verschillende Google Ads campagnes te onderhouden. Je kan een aantal dingen doen om het jezelf gemakkelijk te maken:

Wanneer je niet veel geld uit wil geven, kun je voor de cursus kiezen. Dat betekent echter wel dat je zelf alles uit moet voeren en dat kost tijd die je misschien niet hebt. Iemand aannemen is een lang proces en misschien onnodig, maar je hebt wel altijd een professional in huis. Een online marketingbureau beidt uitkomst en garantie dat je conversies verhogen. Het voordeel van een marketingbureau is dat zij vaak meerdere specialisten in huis hebben waardoor alle specialisaties in huis zijn. Zo komt jouw website zeker hoger in Google.