Werken in de zorg en veiligheid

Werken in de zorg is niet altijd zonder risico’s. Agressie in de zorg doet zich op verschillende manieren voor. En patiënt kan bijvoorbeeld gefrustreerd zijn en daardoor agressief worden. Seksuele intimidatie komt helaas ook regelmatig voor. Dit soort situaties kunnen zorgen voor ontevreden werknemers en daarnaast ook een gespannen werksfeer. Dat je werknemers een veilig gevoel hebben is dus cruciaal. Maar hoe kun je daarvoor zorgen? Lees snel verder om erachter te komen. 

Schat risico’s van tevoren in 

In de zorg komt het vaak voor dat personeel op huisbezoek gaat. Dit zijn vaak de momenten waar agressie het snelst voorkomt. Een veilig huisbezoek plannen is daarom van belang. Dit doe je door van tevoren een inschatting te maken op de hoeveelheid risico’s die het bezoek met zich mee kan brengen. Als je dit gaat inschatten houdt je rekening met de volgende punten:

  • Kijk van tevoren bij wat voor klant je op bezoek gaat (wat zijn mogelijke complicaties/gevaren?)
  • Ken je deze patiënt al of is het een nieuw iemand?
  • Hoeveel mensen zijn aanwezig bij het huisbezoek?
  • Waarom bezoek je de patiënt?

Door voor je huisbezoek antwoord te geven op deze punten kun je als zorgmedewerker met een veiliger gevoel op huisbezoek gaan. Mocht het nou zo zijn dat de patiënt in kwestie al eens eerder agressief is geweest tijdens een huisbezoek, dan kan het verstandig zijn om bij voorbaat al samen met een collega op het huisbezoek te gaan. De zorginstelling waar je werkt is verplicht om er alles aan te doen dat het huisbezoek veilig verloopt.

Communicatie werknemer-patiënt

Een goede communicatie tussen patiënt en werknemer is zeer belangrijk. Als je voor het eerst bij een patiënt op huisbezoek gaat is het logisch om jezelf even voor te stellen, misschien een kleine introductie te geven en te vertellen wat je komt doen. Het is daarnaast ook cruciaal om met de patiënt te bespreken wat zijn/haar grensen zijn. Misschien is er namelijk wel iets wat de patiënt liever niet heeft of heeft misschien speciale wensen. Door dit van tevoren kort te sluiten is de kans op miscommunicatie, frustratie en agressie veel kleiner.  

Het aangeven van grenzen is ook voor de thuiszorgmedewerker iets wat moet gebeuren. Ookal kan dit misschien lastig zijn, kan het wel voordelen hebben om van tevoren aan te geven wat je absoluut niet oké vindt. Om dit op een nette manier te doen zijn er speciale trainingen die misschien wel door je werkgever vergoed kunnen worden.

Zekerheid

Als je je toch niet altijd even veilig voelt en toch wat meer zekerheid wil hebben. Is een mobiele noodknop misschien handig om aan te schaffen. Dit is een handig klein apparaatje dat je tijdens je werk ten allen tijden bij je draagt. Mocht het zo zijn dat je in een bedreigende situatie terechtkomt kun je gemakkelijk een druk op de knop geven. Een alarmcentrale wordt dan gewaarschuwd en iemand kan meeluisteren met de situatie. Op basis van wat diegene hoort kan diegene de gepaste hulptroepen voor jou (en je collega) inschakelen.