Kies de juiste doelgroep met een marketing coach

Je wilt als ondernemer iedereen bereiken. Iedereen heeft toch baat bij jouw product? Maar iedereen bereiken lukt je niet zomaar en het is zelfs niet eens slim. Het is belangrijk om de juiste doelgroep te kiezen voor je marketingstrategie. 

Maar welke doelgroep kies je dan? Een marketing coach helpt je kiezen welke doelgroep het beste past bij jou. Niet alleen op basis van jouw wensen, maar ook in relatie tot jouw product. Je bereikt moeilijk iedereen met één marketingstrategie. 

Wat doet een marketing coach? 

Een marketing coach helpt ondernemers focussen. Hij heeft alle kennis en ervaring in huis om jouw marketingstrategie naar het hoogste niveau te tillen. Als ondernemer ervaar je hoe veranderlijk marketing is. Dankzij een marketing coach houd je focus en krijg jij alle informatie en inzicht die nodig is voor een goede marketingstrategie. Dit kan op macro, maar ook op microniveau binnen de marketingstrategie. Aan alles is gedacht en zo dus ook aan het kiezen van een de juiste doelgroep. 

De focus op de gewenste doelgroep dankzij een marketing coach 

Een marketing coach heeft alle kennis en ervaring in huis om jou in te laten zien waarom de keuze voor een doelgroep belangrijk is. Veel ondernemers denken dat kiezen voor een doelgroep betekent dat je veel klanten verliest. Toch is het tegendeel waar. Als je jouw product aanbiedt voor iedereen, dan ziet iedereen jou als iemand die een beetje weet van alles. Je bent geen expert. Dus waarom zouden zij voor jou kiezen? 

Immers, jouw product is uniek en gecompliceerd. Dat weten potentiële klanten ook. Door een doelgroep te kiezen, wordt jouw marketingstrategie gefocust. 

Je hebt een goed beeld over jouw klanten en je weet precies wat zij interessant vinden. Hierdoor voer je geen gesprekken met leads die nergens toe leiden. Ook vindt de gewenste klant jou sneller. Maar het mooiste van alles is; de gewenste klant bevindt zich in een netwerk met nog meer gewenste klanten. Daaruit komt de meest waardevolle reclame voor jouw bedrijf, namelijk mond-tot-mond reclame! 

Hoe kies je met een marketing coach een doelgroep? 

Een marketing coach begrijpt het belang van de juiste doelgroep als geen ander. Hij helpt jou kiezen voor een doelgroep, zodat jouw marketingstrategie op hoger niveau beland. Door vragen te stellen en samen met jou te onderzoeken, ontdek jij welke doelgroep belangrijk is voor jouw onderneming. 

De kenmerken van jouw doelgroep

Allereerst bespreek je met een marketing coach welke doelgroepen jij hebt, maar met name die gewenste doelgroep. De doelgroep die jij echt wilt aanspreken. Samen met hem verdiep jij je in de doelgroepen. Wat zijn hun kenmerken? Denk hierbij aan geslacht, leeftijd, maar ook overtuigingen, normen en waarden. Leer de doelgroep echt kennen! Weet welke interesses ze hebben en waar zij zich bevinden. 

De juiste doelgroep kiezen met een marketing coach 

Na een verdieping in jouw doelgroepen, kies jij voor de doelgroep die jij wilt aanspreken. Je denkt misschien dat je moet kiezen voor de grootste doelgroep. Maar niets is minder waar! Een marketing coach laat inzien dat de gewenste doelgroep moet passen bij wat jij aanbiedt. Jij biedt een oplossing aan voor de problemen van de gewenste doelgroep. Dit moet sluitend zijn en passen bij jouw merk. 

Hoe bereik ik mijn doelgroep met een marketing coach? 

Samen met de marketing coach heb je ontdekt welke doelgroep je wilt aanspreken. Maar nu komt een belangrijk punt. Hoe bereik ik mijn doelgroep. Doordat je uitgebreid de gewenste doelgroep hebt geanalyseerd, weet jij waar ze zich bevinden. 

Gebruikt jouw doelgroep social media of zoeken zij via Google? Hebben zij behoefte aan informatie over het product of hebben zij behoefte aan resultaten? Prefereren zij een informele benadering of een formele benadering? Allemaal vragen waar je rekening mee moet houden voor de juiste marketingstrategie. 

Samen met een marketing coach beantwoordt jij alle vragen. Zo weet je hoe jij hen bereikt op de juiste manier. Maar weet je ook zeker dat zij jou vinden! 

Focus op de juiste marketingstrategie dankzij een marketing coach 

Een marketing coach helpt je focussen. Zij zijn een onafhankelijke sparringpartner. Ze hebben geen belang in jouw onderneming en willen dat jij groeit. Dankzij deze onafhankelijke blik krijg inzichten in de juiste doelgroep en daardoor ook de beste marketingstrategie. 

Ondernemers willen graag de top bereiken, maar je moet dit toch echt in stappen doen. Ze vergeten vaak de focus doordat ze er midden in zitten. Een marketing coach geeft focus en laat je groeien.